הכניסה למצב הצ'י קונג

בסדנת הכשרת המורים האחרונה שקיימנו בישראל עם מאסטר לי ג'ון פנג הוא דיבר על כך שצ'י קונג הוא מצב, ושישנם ארבע שלבים לכניסה למצב צ'י קונג. כשמסתכלים על צ'י קונג כעל מצב, הדגש יכול לעבור במידה מסויימת מהחיצוניות של התנועות והטכניקה של התרגול, אל המצב הפנימי שבו אנחנו מתרגלים. לגישה זו יש בעיני חשיבות רבה כאשר רוצים להפוך את תרגול הצ'י קנג לחוויה עמוקה ומלאה יותר ויותר.

כיצד ניתן להכנס למצב הצ'י קונג?

מאסטר לי מונה ארבעה שלבים, שלושה מהם משותפים בעיני לכל שיטות הצ'י קונג הנפוצות וכן לטאי צ'י ולאמנויות הלחימה הפנימיות, והרביעי משותף לשיטות הצ'י קונג ה"גבוהות" ועל כך בהמשך.

שלב ראשון: שחרור הגוף

על מנת להיכנס למצב הצ'י קונג הגוף צריך להיות משוחרר ככל האפשר. המשמעות היא כמה שפחות מתח בשרירים בגוף כולו, בשרירים החיצוניים והפנימיים (שרירי הליבה). המיומנות של שחרור הגוף מחוברת מאוד לתרגול יציבה נכונה בתנוחה בה אנחנו נמצאים. אנחנו מתרגלים צ'י קונג בעמידה, בישיבה ובשכיבה, ולכל אחת מתנוחות אלו הנחיות לתרגול בה. הכלל המנחה בתנוחת העמידה והישיבה, הוא להיות קרובים ככל האפשר לקו האנך של הגוף, ולאפשר לכוח הכובד לעזור לנו למצוא את היציבה המדוייקת ביותר.

דרך קלה לשחרר את הגוף היא לעבור בעזרת המודעות על הגוף כולו מקודקוד הראש ועד לכפות הרגליים ולשחרר כל איזור ואיזור בהדרגה. דרך נוספת שמתאימה למי שמתקשה להרפות בעזרת המודעות היא לכווץ כל אחד מהאיזורים בחזקה ואז להרפות אותו.

שלב שני: שחרור המודעות

המשמעות של שחרור המודעות היא להרפות מהמתח המנטאלי שמתבטא כרצף מחשבות בלתי פוסק שאין לנו שליטה בו ואנחנו כמו נסחפים בו, ולהיות במקום של שקט פנימי שבו המחשבות קיימות אבל לא סוחפות אותנו. על מנת להגיע למצב זה ניתן לתרגל התבוננות ברצף המחשבות, עד שבהדרגה נוצרת החוויה של אי זהות בין המחשבות והחושב, או המתבונן. בשלב זה יתכנו רגעים קטנים של שקט שמפציעים בין המחשבות, ועם תרגול מתמשך יכולים להתגבר עד לתחושה רצופה ולחוויה של השקט שנמצא מעבר לחשיבה.

שלב שלישי: שחרור הנשימה

הנשימה מחוברת בצורה ישירה לרמת המתח הגופני והמנטאלי ומשפיעה עליהן בחזרה במעגל של איזון חוזר. שחרור הגוף והמודעות יכולים לעזור לנו להביא את הנשימה ממצב של נשימה מתוחה, שטחית רדודה ומהירה יחסית, למצב של נשימה משוחררת עמוקה מזינה ומרגיעה. בכיוון ההפוך, נשימה עמוקה ורגועה יכולה להביא לשרור מתח גופני ונפשי. למצב הנשימה יש חשיבות רבה בתרגול הצ'י קונג גם בגלל השפעתו על המצב הגופני והנפשי, וגם בגלל שהנשימה היא אחד הגורמים החשובים בכניסת הצ'י לגוף. לאיכות ועומק הנשימה חשיבות מכרעת מכיוון שאנחנו מקבלים בצורה ישירה צ'י מהאוויר שמקיף אותנו בעזרת הנשימה.

על מנת להגיע לנשימה משוחררת ועמוקה אפשר בשלב ראשון להתבונן בנשימה ללא התערבות ולראות את התנועה שהיא יוצרת בתוך הגוף. בהמשך אפשר לתת לנשימה לשקוע אל האיזור שמתחת לטבור (טאן טיאן תחתון) כך שבשאיפה הבטן מעט מתרחבת, ובנשיפה חוזרת חזרה.

שלב רביעי: להתאחד עם היקום

שיטות צ'י קונג רבות מנחות את המתרגלים לשחרור הגוף, המודעות והנשימה. לשלושה שלבים אלו יש חשיבות רבה בכך שהם מאפשרים זרימה טובה של צ'י, וקבלת צ'י מזין מהאוויר ובכך תורמים רבות לשיפור ההרגשה והבריאות. בגישות אלו ההסתכלות על האדם בהקשר של התרגול היא כעל מערכת אנרגטית סגורה, שהממשק שלה עם החוץ הוא דרך הנשימה. דוגמא לתרגול בגישה זו היא התרגול הפופולארי של צ'י קונג שמונת חלקי רקמת המשי – Ba Duan Jin.

שיטות צ'י קנוג "גבוהות" (המונח גבוה בא לסמל רמה מעודנת יותר של עבודה ולא שיפוט של שיטות טובות יותר או פחות) עוסקות בתרגול גם מתוך דגש לחיבור עם הצ'י של היקום. הצ'י של היקום כולל את הצ'י של האדמה והצ'י של השמיים שהם בתורם מתחלקים לחלוקת משנה נוספת שהיא לרוב באדמה צ'י הקרקע הצמחייה והמים (ובגישות אחרות הקרקע הרוח והמים) ובשמיים צ'י השמש הירח והכוכבים. בשתי שיטות הצ'י קונג שאותן אני לומד ומלמד שנג זן – צ'י קונג לפתיחת הלב וז'ן גונג – הדרך הישרה יש רמות נוספות לעבודה עם הצ'י:

בשיטת ז'ן גונג – הדרך הישרה יש דגש על חיבור לצ'י המרפא של היקום שמתחברים אליו דרך אור הזהב והכסף של הבודהא המרפא כמו ב Medicine Buddha Qigong ובצ'י קונג חמשת הצלילים המרפאים.

בשיטת צ'י קונג לפתיחת הלב שנג זן יש דגש מיוחד על החיבור לצ'י של אהבה ללא תנאי, שהוא בגישה זו הצ'י הראשוני שממנו נוצרו כל סוגי הצ'י וכן היקום החומרי.

בגישה זו החיבור לצ'י של היקום מאפשר לנו להתאחד עם מערכת אנרגטית שגדולה מאיתנו ולהיעזר בה על מנת לאזן את הצ'י שלנו ולחזור לאיזון. מאסטר לי הסביר שהצ'י של היקום נמצא תמיד באיזון. מתוך כך, חיבור לצ'י של היקום והשתוות עם איכויותיו יכול לעזור לנו לחזור לאיזון.

בשפה של שיטת ז'ן גונג – הדרך הישרה כפי שמתורגל בצ'י קונג חמשת הצלילים המרפאים מדובר על האיחוד של חמשת האלמנטים הקטנים (באדם) עם חמשת האלמנטים הגדולים (ביקום) ובכך הגעה לרפוי של הגוף והנפש.

בשפה של שיטת שנג זן – צ'י קונג לפתיחת הלב מדובר על הגעה לחוויה של שנג זן – האמת העילאית שהיא החוויה של אהבה ללא תנאי.

על מנת להגיע לחוויה של איחוד עם היקום בכניסה למצב הצ'י קונג, אנחנו יכולים לדמיין שככל שההרפייה מעמיקה והגוף שלנו משתחרר, הגוף נהיה יותר ויותר אוורירי, כאילו המרחק בין המולקולות והאטומים בגוף מתרחב ויש יותר ויותר מקום ביניהם. אל תוך החלל הזה שנוצר, יכול הצ'י החיובי של היקום להיכנס. (בהמשך ישנן דרכים רבות נוספות שמובנות בתוך התרגול של שיטות אלו)

הכניסה למצב הצ'י קונג היא סוג של מיומנות שמתפתחת עם הזמן וניתן בראייה זו לראותה כמורכבת מארבעה מיומנויות שונות. תשומת לב לאיכות של כל אחת מהמיומנויות ואיזון ביניהן יכולים להביא אותנו לכך שכבר בשלב ההכנה לתרגול ניכנס עמוק לתוך מצב הצ'י קונג, ובכך ההשפעה החיובית של התרגול והחוויה של התרגול יכולות לעלות עוד מדרגה בסולם התפתחות האישי שלנו בתרגול צ'י קונג.

תרגול נעים
אוהד קדם

פורסם ב- פילוסופיה ומאמרים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *